Framtiden - din egna makt

2008-11-11 @ 18:08:52

När det var gymnasium mässa hörde jag två tjejer som stod och drog lott om vilken linje de skulle på gymnasiet. Jag förstår inte dessa människor, de väljer sin framtid genom att lotta. För mig är framtiden väldigt viktig, och jag har alltid haft en plan B när det gäller min framtid. Eftersom jag följer ordspråket "du är ditt fel" väldigt noga, satsar jag väldigt mycket i skolan också.



   I skolan har alla lika förutsättningar, skulle jag vilja påstå. Man kan förändra sig hela tiden. Det är faktiskt ditt egna val om du vill stats i skolan (oftast). Det kanske går lite trögt i början men om man ger det lite tid blir det bra. Tro mig, i sjuan hade jag väldigt svårt för det mest, och hade faktiskt tre IG!! Men i åttan vände allting och nu går nästan allt bra.

  Sen kommer det svåra valet inför gymnasiet, då du skall på riktigt välja ditt liv. Det finns många vägar att gå, men vilken lockar mest? Jag själv hade tänkt välja NV, eftersom det är de ämnena som jag älskar mest. Men det kan vara väldigt svårt. Men försök bara kolla efter det största intresset man har, resten löser sig. Jag har använt mig mycket utav gymnasie guiden. Den hjälpte mig väldigt mycket eftersom man kan klicka i sina egna intressen och så får man skolor över hela Sverige.


Mitt tips är att gå in på webben och leta, du behöver inte bestämma idag, bara kolla runt lite vad som finns.  


//Helge


Kommentarer
Postat av: Frida-seniöör

från å me nu kommer jag vara en trogEN läsare tihi=)saknar dig:(

bra vaal;) GO NV!

2008-11-13 @ 01:10:08
Postat av: Helge

svar till Frida, ahhah okej tacvk så mycket, jag saknar verkligen dig massor, :) går du också nv? ahha

2008-11-13 @ 14:31:32
URL: http://abetterlife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0